Albert Ploeger Kunstmeditaties

Naar Engeland (1): Atheist artists and Christian believers
eng1-06.png Wat zei mij de tocht naar Engeland en niet het minst ons bezoek aan Berwick Church? Kunst en religie zijn sinds de Verlichting uit elkaar gegroeid, maar mogen we niet hopen dat ze weer bij elkaar komen? Dat aan het verketteren van elkaar, atheïsten en christenen, een einde komt? Als gelovig mens herhaal ik, wat ik al jaar en dag meen: laten we samen streven naar een rechtvaardige samenleving, dan horen we bij elkaar en zijn samen op de weg naar het goede leven! (Geplaatst op 4 december 2018. Categorie: Bijbels)


Raak mij aan, Heer! (I)
probeer-1-08.jpg Deze beide meditaties gaan over het paasverhaal van Johannes. Jezus is opgestaan en de eerste die hem ziet is Maria Magdalena. Ze wil hem wel om de hals vliegen, maar Jezus zegt: ‘Raak mij niet aan’. Of beter: ‘Probeer niet mij aan te raken’. Want zij is een levende mens en Jezus is de opgestane, op weg naar zijn Vader in de hemel. Toch hebben kunstschilders sinds de middeleeuwen vaak moeite gedaan om deze ontmoeting concreet en in kleur vast te leggen. Maar kunnen beelden iets toevoegen aan het horen en lezen van de geheimzinnige woorden van Johannes? (Geplaatst op 4 mei 2018. Categorie: Bijbels)


Raak mij aan, Heer! (II)
probeer-2-12.jpg Deze beide meditaties gaan over het paasverhaal van Johannes. Jezus is opgestaan en de eerste die hem ziet is Maria Magdalena. Ze wil hem wel om de hals vliegen, maar Jezus zegt: ‘Raak mij niet aan’. Of beter: ‘Probeer niet mij aan te raken’. Want zij is een levende mens en Jezus is de opgestane, op weg naar zijn Vader in de hemel. Toch hebben kunstschilders sinds de middeleeuwen vaak moeite gedaan om deze ontmoeting concreet en in kleur vast te leggen. Maar kunnen beelden iets toevoegen aan het horen en lezen van de geheimzinnige woorden van Johannes? (Geplaatst op 4 mei 2018. Categorie: Bijbels)


Kunst uit klei. 4. Keramiek en klei anders
klei-4-16.jpg Het gebruik van klei in de kunst is onuitputtelijk. In deze serie geef ik nu enige opmerkelijke voorbeelden. Twee keramisten in Le Don du Fel laten zien dat keramiek ook daar kan leiden tot maatschappelijke vragen, hier over het constructieve en de deconstructie. In “klei anders” staan twee werken die een bijzonder treurige blik op het verleden bieden. Het ene gaat over het zogeheten Terracottaleger dat in 1974 in China werd ontdekt. Het maken kostte rond 200 v.Chr. aan zevenhonderdduizend arbeiders het leven. Het andere werk is recent, uit 2007, en gemaakt door de uit Tanzania afkomstige Engelse kunstenaar Lubaina Himid. Met haar kritische gebruik van bestaand porselein illustreert zij indringend eeuwen van slavernij. Weer van een heel andere orde is de verwondering wekkende omgang met klei van de Belgische Anne Ausloos. (Geplaatst op 9 april 2018. Categorie: Algemeen)


Kunst uit klei. 3. Keramiek, van sobere schoonheid tot het artistiek sublieme
klei-3-10.jpg Keramiek, van sobere schoonheid tot het artistiek sublieme. Waar rook is, daar is vuur; waar klei is brandt men aarde. Bakt men stenen en bouwt men kathedralen. Soms met fraaie versieringen. Werd ergens uitgelezen klei gevonden dan werkten daar de pottenbakkers. Zoals in het dorpje Uzech-Les-Oules, waar men al vanaf de dertiende eeuw het oude ambacht beoefent en een liefde cultiveerde voor de keramiek. Wat men maakt is meestal bruikbaar, het is sober, en heel mooi. Verderop, hoog boven de Lot, ligt Le Don du Fel. Hier is het ambacht kunst geworden. Wie daar zijn keramiek exposeert, is op zoek naar het sublieme, à la recherche du sublime… (Geplaatst op 9 april 2018. Categorie: Algemeen)


RSS Blijf op de hoogte met RSS!
29-10-2018